همراهی نمایندگان مجلس با مردم در مخالفت با پروژه انتقال آب زاینده رود

این مطلب دراین تاریخ ارسال شده است پنجشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۱:۱۹

تونل انتقال آب گلاب را که یادتان هست؟ طرح بزرگ انتقال آب بین حوضه ای – از پائین دست سد زاینده رود به کاشان و‌ آران و بیدگل – که در سکوتی معنی دار از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و قرار است در آذرماه سال ۱۳۹۰ با دبی ۲۰ مترمکعب بر ثانیه به بهره برداری برسد. رخداد تلخی که قبلا” در مطلبی در همین تارنما با عنوان «استان شدن کاشان به چه بهائی؟» به آن پرداخته بودم. در آن مطلب که در روزنامه روزگار مورخ ۹۰/۳/۱۸ نیز به چاپ رسیده است گفته بودم که؛ تونل انتقال آب گلاب پروژه ای است که به بهانه ی توسعه نامتناسب با توان بوم شناختی (اکولوژیکی) در شهرستان های کاشان و‌ آران و بیدگل، در حال اجرا بوده و بهای آن تهدید جدی حیات طبیعی زنده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، نادیده گرفتن حق آبه های طبیعی مردم دیار زنده رود در استان چهامحال و بختیاری و بروز تنش های اجتماعی غیرقابل جبران در منطقه خواهد بود.

نتیجه نادیده گرفتن توانمندی‌های واقعی بوم‌شناختی‌ (اکولوژیکی) در چیدمان توسعه شهرها و ‌استان های فلات مرکزی کشور و اصرار نابخردانه بر اجرای پروژه های انتقال آب از دیار بختیاری سبب گردیده تا به ناچار روز گذشته – ۹۰/۳/۱۸ – شاهد تجمع اعتراض آمیز مردم چهارمحال و بختیاری به طرح بزرگ آبرسانی به کاشان و‌ آران و بیدگل با احداث «تونل انتقال آب گلاب» از زاینده رود باشیم. این تجمع اعتراض آمیز با همراهی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تشکل های محیط زیستی استان و بیش از هزار نفر از مردم محلی ۲۳ آبادی حاشیه رودخانه زاینده رود در کنار زنده رود در نزدیکی محل احداث تونل های انتقال آب ۱ و ۲ گلاب رخ داد.

بربنیاد بیانیه ای که در پایان این تجمع قرائت گردید؛ علت این حرکت اعتراضی مردمی نبودن گوش شنوا در وزارت نیرو اعلام گردیده است. بنابر گزارش های منتشره در خبرگزاری های فارس، ایرنا و دانشجویان ایران (ایسنا)؛ نورالله حیدری یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در این تجمع بزرگ اعتراضی تأکید نمودند که مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ابتدایی ترین تا پیچیده ترین مسیرهای قانونی را در فضایی کاملا” صمیمی برای حل مشکل پروزه های انتقال آب از سرشاخه های زاینده رود و کارون بزرگ در چهارمحال و بختیاری طی کردند اما به سبب قدرت و نفوذ همسایه ی نامهربان – اصفهان – گوش شنوایی در وزارت نیرو برای شنیدن و حل این مشکلات یافت نشد و متأسفانه اجبارا” شاهد اینگونه تنش های اجتماعی مطالبه محوری مردمی در منطقه هستیم.

نصرالله ترابی یکی دیگر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی؛ تونل انتقال آب گلاب را یک فاجعه زیست محیطی خوانده و این پروژه های انتقال آب را غیرعلمی، غیرکارشناسی و ناشی از بی تدبیری مسئولین دولتی و نادیده گرفتن حقوق حقه ی مردم در حوضه های مبدأ دانسته و این تجمع بزرگ مردمی را اتمام حجت با مسئولان ذیربط خوانده و اعلام نمودند اجازه بهره‌برداری از تونل گلاب و انتقال آب به شهرهای اصفهان را نخواهیم داد.

عبدالمحمد بابااحمدی از دیگر نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این تجمع اعتراض بزرگ، اجرای اینگونه طرح های انتقال آب را فریب کارانه و با تصمیمات پشت پرده مسئولین خوانده و مردم را به هوشیاری برای مقابله با اینگونه عدالت ستیزی ها توصیه کرد.

تجمع کنندگان به همراه نمایندگان استان به سمت کارگاه احداث تونل گلاب رفته و با قرائت بیانه ای خواستار توقف عملیات اجرایی طرح، تعطیلی و مسدود کردن تونل های انتقال آب ۱ و ۲ گلاب برای همیشه، تعیین حق آبه استان از زاینده رود و حمایت از ر‍‍‍ژیم حقوقی و قوانین ملاحظات محیط زیستی حاکم بر رودخانه زاینده رود شدند. همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به همراه مردم، ضرب العجلی یک هفته ای را به منظور رسیدگی به اعتراض مردم برای توقف این طرح مشخص نمودند که در صورت عدم رسیدگی جدی، در روز چهارشنبه موزخ ۹۰/۳/۲۵ مردم با اقدام عملی تونل را مسدود خواهند کرد. مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار حضور وزیر نیرو در این تجمع بزرگ مردمی بودند اما با حضور نماینده وزیر این تجمع اعتراض آمیز برگزار شد.

این طرح انتقال آب که بنابر اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تاکنون مطالعات ارزیابی زیست محیطی اش ارائه نشده است؛ نه تنها موجب خشک شدن رودخانه زاینده رود، بلکه آسیب جبران ناپذیری را به هزاران هکتار باغات و محصولات کشاورزی منطقه سامان چهارمحال و بختیاری وارد خواهد کرد و در نتیجه به مانند تونل سوم انتقال آب کوهرنگ تونل سوم کوهرنگ معیشت و اقتصاد مردم منطقه را با بحران جدی مواجه خواهد کرد.

باز هم یادآور می شویم که خردمندانه آن است که به جای حرکت به سمت طرح های انتقال آب، توسعه ای را ترویج دهیم که متناسب با توان بوم شناختی سرزمین ها باشد و به ناپایداری زیست بوم ها و به هم خوردن نظام طبیعی رودخانه ها هم منتهی نشود. هرچند توسعه ای که منطبق بر خواهش های اکولوژیکی یک سرزمین نباشد در درازمدت چیدمان آن متزلزل گردیده و نهایتا” به ضرر مردم آن دیار خواهد شد.



۱۹ دیدگاه لـ همراهی نمایندگان مجلس با مردم در مخالفت با پروژه انتقال آب زاینده رود

  1. دانش گفته است:

    ۱۹ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۱:۵۸

    هومان جان, ما هر چه از این نمایندگان دیده ایم, دفاع از خواسته های دولتیان بوده و هیچ خدمتی به موکلانشان نکرده اند. به نظر من, الآن که دیده اند صدای مردم از بی آبی در آمده, میخواهند آنان را سرگرم کرده و به سکوت وادارند تا بتوانند پروژه هایی را که خودشان تصویب کرده اند, به اجرا بگذارند. مطمئن باشید, در آینده ای نه چندان دور, مزارع کشاورزان بختیاری, خشک, و آب زاینده رود, مزارع گلاب گیران کاشان را سیراب خواهد نمود.دلیلش چیست؟ شاید این نمایندگانی که به آنجا آمده اند, بهتر بدانند.

  2. محمد درویش گفته است:

    ۱۹ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۴:۲۹

    چنین رخدادهای هشدار دهنده ای بار دیگر زنهار می دهد که اصرار بر اجرای طرح های انتقال آب تا چه اندازه می تواند بر طبل فوران تنش های مهارناپذیر اجتماعی و بر هم زدن ساختار قدرت در ابعادی محلی و منطقه ای بکوبد.
    باشد که عاقلان پند گرفته و خردمندان جامعه دوباره افسار اسب سرکش توسعه سالاران طبیعت ستیز و آزمند را به دست گرفته و مهار کنند.
    درود بر دیده بان شجاع طبیعت بختیاری.

  3. خوارزمی گفته است:

    ۲۰ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۵۸

    درود. عجیبه یه حرکت هایی اینچنینی اونهم از نمایندگان مردم!!!!! شایدم واسه تبلیغات باشه!!! اما باز هم جای شکرش باقیست. امیدوارم این طرح اجرایی نشه که بشه…. الفاتحه الاخلاص مع الصلوات!!!!

  4. مصطفی شهریاری گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۲۷

    با سلام به هومان گرامی.نرود میخ اهنین بر سنگ ..فیلم مستند فریاد هلن کلید خورد.پلنگ کلار هم ۳تا توله خوشگلش رو نشونمون داد .بعد از چند شب بی خوابی کنار تالاب یک جفت سگ ابی هم دیدیم و خوشحال شدیم هنوز نصل این حیوان کامل از بین نرفته .هفته گذشته از نظر مشاهدات وحوش برای من هفته خوبی بود.دیدن پلنگ با ۳ توله .خرس با ۲ توله .۲تا سگ ابی.تعدادی گرزه.گرگ و گراز.۱ نودال . کبک دری.و …متاسفانه کره اسب ۱ ماهم هم تو تالاب خفه شد .به امید دیدار

  5. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۰۲

    به دانش:
    نزدیک شدن به ایام انتخابات هم در این همراهی کم سابقه بی تأثیر نیست خان !
    هر چند در این اوضاع همین هم غنیمت است! نه ؟

  6. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۰۳

    به محمد درویش:
    انشاءالله … ممنون رفیق شفیق

  7. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۰۵

    به خوارزمی:
    با شایدتان همراهم دوست عزیز …

  8. هومان خاکپور گفته است:

    ۲۱ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۰۶

    به مصطفی شهریاری:
    عالی … موفق باشی دوست عزیز

  9. بهروز گفته است:

    ۲۲ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۵:۵۸

    راستش من فکر می کنم باید کمی بیشتر در کاربرد عبارت ‘تنش اجتماعی’ دقت کنیم. آنقدر که من مطلعم فرآیند تبدیل شدن نارضایتی به تنش چیزی نیست که به سادگی و مثلا با به خطر افتادن معیشت هزار نفر بلافاصله رخ بدهد. در چنین مواردی انسان ها بیشتر به سمت سازگاری حرکت می کنند. کوچ می کنند، بهره وری را افزایش می دهند، محصولات جدید می کارند. برگزاری یک تجمع، حتی بزرگ، یک ابزار معمول برای اعلام دیدگاه است که بدترین خروجی اش این است که تبدیل به اقدام خودسرانه شود. هدف وسیله را توجیه نمی کند، می کند؟ 

  10. زهراكشوري گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۰:۱۴

  11. ندا گفته است:

    ۲۴ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۵۰

    این که اطلاع رسانی می کنید عالی ست. امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشند.

  12. خوارزمی گفته است:

    ۲۶ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۱۸:۱۶

    درود…
    این همراهی مردم و نمایندگان اونا ستودنیه اما کماکان از اون شایدم حمایت می کنم!! با یه مطلب جالب در نوع خودش به روزم که شاید اکثر پارکای ملی درگیرش باشن

  13. امیر گفته است:

    ۲۶ خرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۲۶

    هومان خاکپور عزیز .دوستی در پیامش اعلام کرده است که سگ آبی را در مسافرتش دیده است.سوالی که دارم این است که مگر در دیار بختیاری سگ آبی هم داریم؟ و اگر هست زیستگاهش کجاست؟

  14. انتظارات حداکثری، اعتبارات حداقلی! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱۴ تیر, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۰:۰۴

    […] های روستائی، این روزها متولیان و مقامات ارشد منطقه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را مجبور به واکنش در حوزه مدیریت منابع آب استان کرده […]

  15. خبر خوشی که بر نگرانی ها می افزاید! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۳ مرداد, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۳:۴۳

    […] که در مطالب قبلی این تارنما گفته شد؛ همین روند شتابناک تشدید بحران آب، نارضایتی […]

  16. یادداشتی برای ثبت در تاریخ ! | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۱ شهریور, ۱۳۹۰ در ساعت ۰۱:۴۸

    […] و واکنش های سزاوارانه مسئولان و مقامات ارشد منطقه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در برابر پروژه انتقال آب بهشت آباد از سرشاخه های کارون […]

  17. کامبیز گفته است:

    ۲۹ شهریور, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۱۶

    واقعیت این همه انتقال آب از کارون و زاینده رود و … به استانهای مرکزی و قم و کاشان، مربوط میشود به نیروگاههای اتمی موجود در این استانها. چون این نیروگاههای برای سیستم خنک کننده شان نیاز به آب فراوان دارند. بنابراین نه بحث استان شدن است و نه بحث فکر مردم بودن. وقتی که آقای احمدی نژاد در شروع رباست جمهوری خود، یک عده سیاهی لشگر را علم کرد و فرباد زدنند “انرژی هسته ای حق مسلم ماست” آغاز زنگ نابودی ایران به صدا در آمد.

  18. هومان خاکپور گفته است:

    ۴ مهر, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۱:۳۵

    به کامبیز:
    این نگاه هم در نوع خود جای تأمل دارد …
    ممنون از همراهی تان دوست عزیز

  19. مهمترین خواسته مردم دیار بختیاری در دور چهارم سفرهای استانی؛ توقف پروژه های انتقال آب بین حوضه ای | دیده بان طبیعت بختیاری گفته است:

    ۲۰ آبان, ۱۳۹۰ در ساعت ۲۲:۴۸

    […] و بختیاری، در پی کم توجه ای مسئولان وزارت نیرو نسبت به اعتراضات و مخالفت های مردم و مسئولان منطقه به طرح های غیرکارشناسی و بحث برانگیز “انتقال آب بین […]

Leave a comment