بایگانی فروردین, ۱۳۹۰

وقتی که آسمان بام ایران هم از تجاوز ریزگردها در امان نمی ماند!

پنجشنبه, ۲۵ فروردین, ۱۳۹۰

امسال طبیعت زیبای بختیاری هم که چشم باز می کند آسمانش را در تصرف ریزگردهای عربی می بیند. هرچند در سال گذشته اهالی چهارمحال و بختیاری به یمن سکونت بر بام ایران تا حدود زیادی نسبت به سایر استان های غرب و جنوب غرب کشور از اثرات زیانبار انسانی و محیط زیستی این میهمانان ناخوانده در امان مانده بودند؛ اما امسال خیلی زود آسمان بام ایران هم مورد تجاوز ریزگردهای عربی قرار گرفت تا نتایج محسوس عدم پیروی از قوانین حاکم طبیعت به مردمان بالا نشین هم نشان داده شود.

درست است که بروز طوفان های گرد و خاک یکی از ویژگی های سرزمین هایی است که در مجاورت مناطق خشک و نیمه خشک واقع شده اند و خشکسالی های پی در پی نیز می تواند روند بروز این رخدادهای طبیعی را شتابان تر کنند، اما در حقیقت رویدادی که سبب گردیده است شدت، زمان و تعداد این رخدادها در طول ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه گردد پیروی نکردن از قوانین حاکم بر طبیعت برای حکومت بر آن است.

روند شتابان سودجویانه سدسازی کشورهای ترکیه و سوریه بر سرشاخه های دجله و فرات و عدم رعایت «حق آبه» تالاب‌ها در کشور عراق (به دلیل ضعف حکومت مرکزی عراق در سال های اخیر) و مدیریت نادرست حاکم بر منابع طبیعی و برداشت بی رویه از آب سفره های زیر زمینی در منطقه سبب گردیده است تعداد کانون های تولید گرد و خاک در کشور عراق به طرز چشمگیری افزایش یافته (از ۶ عدد در سال ۱۳۶۸ به بیش از ۲۰۰ عدد در سال ۱۳۸۷) و وضعیت سرزمن عراق را به سمت ناپایدارترین حد از توان اکولوژیکی اش سوق دهد. خشک شدن تالاب ۵۰۰ هزار هکتاری هورالعظیم و تالاب های اقماری آن نتیجه همین نابخردی ها در مدیریت سرزمین و طمع ورزی های کشورهای همسایه بوده است تا علاوه بر عراق، صدها کیلومتر دورتر، مردم و زیستمندان گیاهی و جانوری ۱۸ استان ایران هم میزبان این میهمانان ناخوانده و خطرناک باشند.

تبعات ناشی از عدم توجه به ملاحظات محیط زیستی و قوانین حاکم بر طبیعت، محدود به مرزهای سیاسی یک کشور و دولت نبوده و  می تواند چنان خسارت های زیستی و اقتصادی و بحران های فرامنطقه ای را به دنبال داشته باشد که کنترل و جبران آن سال ها با صرف هزینه های هنگفت هم به آسانی امکان پذیر نباشد.

امید است که مدیریت بام ایران از این رویداد تلخ، هشدار گرفته باشد و حفاظت از منابع گیاهی و آبی استان را در اولویت برنامه های حاکمیتی و توسعه ای خود قرار داده و عملا” بکوشد تا با مدیریتی خردمندانه بر منابع آبی کم نظیز استان، فرو افت سطح آب های زیرزمینی را مهار و با پشتیبانی از فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری به همراه حفظ و تقویت پوشش های گیاهی؛ به سمت ذخیره سازی آب در سفره های زیرزمین حرکت کرده و پایداری حیات اجتماعی روبه رشد را برای مردمانش به ارمغان آورد.

سیزده فروردین؛ روزی که طبیعت آن را دوست ندارد!

شنبه, ۱۳ فروردین, ۱۳۹۰

سیزده بدر، آئینی دیرینه در پیشینه تاریخی ایرانیان است که قدمتی چند هزار ساله دارد. رسمی غرورآفرین که در نزد ایرانیان مدعی ستایش آیه های پروردگار است. در آئین نوروز، سیزدهمین روز از فروردین؛ روز زمین و آشتی با طبیعت نام نهاده شده است. به رغم  وجود چنین آئینی کهن در فرهنگ مردمان ایران زمین، متأسفانه در این سال ها به نام سیزده بدر، در روز طبیعت بیشترین خسارت ها را به محیط زیست طبیعی مان وارد می کنیم. در حالی که شایسته پیشینه فرهنگی مان این است که در آخرین روز جشن بزرگ نوروز بر طبیعت تازه از خواب بیدار شده سلام داده و همه موهبت های ناب آن را حرمت نهیم، باور کنید زیبنده ی مردمان این سرزمین نیست که در این روز به جای صلح و آشتی، جنگ و قهر خود با طبیعت را به نمایش بگذارند!

زباله‌های پلاستیکی، شیشه، بطری های نوشابه، قوطی های کنسروی و … را در طبیعت رها می کنیم، آب ها و رودخانه ها را آلوده می کنیم و محل زندگی زیستمندان طبیعت اطراف مان را ناامن می کنیم. به دنبال افزایش جمعیت و بهره مندی بخش کثیر مردم از وسیله نقلیه شخصی برای رفتن به طبیعت به بهانه سیزده بدر و عدم برخورداری ملاحظات زیست محیطی از وزن لازم در بین این هموطنان، رها سازی و انباشت زباله ها در محیط زیست به شدت افزایش یافته و متأسفانه در روز آشتی با طبیعت چنان حجمی از زباله در طبیعت جانهاده می شود که از حد تحمل این محیط های طبیعی و زیستمندان آن فراتر می رود.

برای روشن کردن آتش شاخه درختان شکسته و بوته ها کنده می شوند و در اثر سهل انگاری جنگل ها و مراتع و زیستگاه های جانوری به آتش کشیده می شوند، اندوخته های طبیعی مان کاهش می یابد و پایداری طبیعت و سرزمین مان به شدت تهدید می شود.

شوربختانه در روز طبیعت، تخریب رویشگاه های گیاهی و آلودگی های آبی و هوایی و خسارت محیط‌ زیست به شدت افزایش می یابد و روز احترام به طبیعت به روز عزای طبیعت تبدیل می گردد. اثرات نامطلوب و مکرر ناشی از برگزاری رسم سیزده بدر در سال های گذشته و آسیب های وارده به طبیعت، پائین بودن سطح آگاهی های عمومی و عدم توجه درخور میهمانان به هشدارهای مادر طبیعت، سبب گردیده است که طبیعت خاطره خوشی از این روز نداشته باشد.

امید است با ظرفیت‌سازی فرهنگی در جامعه و آگاهی مردم از ارزش‌های واقعی طبیعت و بابهره گیری از آموزه های دینی و بر بنیاد پیشینه قانونی و تاریخی سرزمین مان، طبیعت زیبای وطن در مراسم سیزده بدر سال های پیش رو شاهد رفتارهای خردمندانه و بیادماندنی از هم وطنان عزیز باشد تا سزاوارانه روز طبیعت را دوست بدارد و با خاطره ای خوش در انتظار حضور مجدد و دلسوزانه میهمانانش باشد.

رتبه بندی استان های کشور از نظر وسعت مراتع

چهارشنبه, ۱۰ فروردین, ۱۳۹۰

مراتع زمین هایی هستند با پوشش نباتات طبیعی خودرو که پوشش گیاهی آن ها غالباً علفی چند ساله، بوته ای، بعضاً درختچه‌ای و به ندرت دارای درختان پراکنده بوده و در فصل چرا عرفاً مورد تعلیف دام قرار می‌گیرند. مراتع دارای کارکردهای متعدد زیست محیطی، اکولوژیکی و اقتصادی از قبیل حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و تنظیم گردش آب در طبیعت، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، تولید محصولات دارویی و صنعتی و تأمین علوفه مورد نیاز دام های اهلی و وحوش می باشند. در ارزش گذاری اقتصادی مراتع؛ ۲۵ درصد ارزش هر هکتار مرتع مربوط به تولید علوفه و ۷۵ درصد مابقی مربوط به ارزش‌های زیست‌محیطی آن می باشد. بنابراین حفظ، احیاء و توسعه و بهره‌برداری از مراتع بیش از آنکه از دیدگاه تولید علوفه و تعلیف دام دارای اهمیت باشد از نظر زیست محیطی ارزشمند است.

حدود ۵۲ درصد از سطح ۱۶۴ میلیون هکتاری کشور را مراتع تشکیل می‌دهند. براساس گزارش «تهیه نقشه پوشش گیاهی کشور» دفتر مهندسی و مطالعات و آمار ارائه شده توسط دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها و مراتع کشور، وسعت مراتع کشور حدود ۸۴ میلیون هکتار برآورد گردیده که حدود ۱۰ درصد این مراتع در وضعیت خوب، حدود ۴۲ درصد در وضعیت متوسط تا فقیر و حدود ۴۸ درصد در وضعیت فقیر تا خیلی فقیر قرار دارند.

در حال حاضر سرانه مرتع در ایران حدود ۱/۲ هکتار و در جهان حدود ۸۲ هکتار است. مهم ترین چالش در مراتع ایران بهره بردار مازاد بر ظرفیت است. عدم توسعه یافتگی متناسب با جمعیت و وابستگی بیش از حد مردم به منابع طبیعی سبب گردیده است که با وجود ظرفیت حدود ۳۵ میلیون واحد دامی مراتع کشور، در حال حاضر بیش از ۲/۴ برابر این ظرفیت یعنی ۸۳ میلیون واحد دامی از مراتع استفاده کنند و معیشت بیش از ۹۱۶ هزار خانوار بهره بردار (روستایی و عشایری) به مراتع وابسته باشد. بر بنیاد ارزیابی های انجام شده، اندازه اقتصادی یک واحد دامداری در ایران بطور متوسط حدود ۲۵۷ واحد دامی با ۵۳۶ هکتار مرتع تعیین می گردد؛ در صورتیکه در حال حاضر بطور متوسط حدود ۴۲ واحد دامی با ۹۰ هکتار مرتع در اختیار هر خانوار دامدار قرار دارد.

استان های سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی از نظر وسعت رویشگاه های مرتعی در بین کل استان های کشور به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارا می باشند.

ردیف استان مساحت مرتع (هزار هکتار) درصد نسبت به کل کشور رتبه در کشور
۱ آذربایجان شرقی ۲۴۷۳ ۲/۹۲ یازده
۲ آذربایجان غربی ۲۴۷۲ ۲/۹۲ دوازده
۳ اردبیل ۹۰۴ ۱/۰۷ بیست و دو
۴ اصفهان ۶۳۲۹ ۷/۴۷ پنج
۵ ایلام ۱۱۱۲ ۱/۳۱ بیست و یک
۶ بوشهر ۱۲۶۳ ۱/۴۹ هفده
۷ تهران ۱۲۱۸ ۱/۴۴ هجده
۸ جیرفت و کهنوج ۱۹۱۸ ۲/۲۶ سیزده
۹ چهار محال و بختیاری ۹۰۸ ۱/۰۷ بیست و سه
۱۰ خراسان رضوی ۶۵۵۸ ۷/۷۴ سه
۱۱ خراسان شمالی ۱۵۵۵ ۱/۸۴ پانزده
۱۲ خراسان جنوبی ۶۲۸۸ ۷/۴۲ شش
۱۳ خوزستان ۲۴۷۸ ۲/۹۲ ده
۱۴ زنجان ۱۱۳۷ ۱/۳۴ بیست
۱۵ سمنان ۳۷۳۱ ۴/۴۰ نه
۱۶ سیستان و بلوچستان ۱۰۶۴۸ ۱۲/۵۷ یک
۱۷ فارس ۷۳۲۰ ۸/۶۴ دو
۱۸ قزوین ۸۵۳ ۱/۰۱ بیست و شش
۱۹ قم ۷۲۳ ۰/۸۵ بیست و هفت
۲۰ کردستان ۱۲۹۴ ۱/۵۳ شانزده
۲۱ کرمان ۶۲۶۸ ۷/۴۰ هفت
۲۲ کرمانشاه ۱۱۸۸ ۱/۴۰ نوزده
۲۳ کهگیلویه و بویراحمد ۴۷۹ ۰/۵۶ بیست و نه
۲۴ گلستان ۸۶۳ ۱/۰۲ بیست و پنج
۲۵ گیلان ۲۴۵ ۰/۲۹ سی و یک
۲۶ لرستان ۸۸۴ ۱/۰۴ بیست و چهار
۲۷ مازندران(ساری) ۳۸۸ ۰/۴۶ سی
۲۸ مازندران(نوشهر) ۱۹۷ ۰/۲۳ سی و دو
۲۹ مرکزی ۱۷۷۳ ۲/۰۹ چهارده
۳۰ هرمزگان ۴۰۹۳ ۴/۸۳ هشت
۳۱ همدان ۶۶۸ ۰/۷۹ بیست و هشت
۳۲ یزد ۶۵۱۸ ۷/۶۹ چهار
جمع کل کشور ۸۴۷۴۷ ۱۰۰

جایگاه استان های کشور به لحاظ وسعت رویشگاه های جنگلی آن ها

یکشنبه, ۷ فروردین, ۱۳۹۰

جنگل های ایران؛ جنگل های منحصر بفرد جهان به شمار می آیند که به دوره سوم زمین شناسی بر می گردند. در حال حاضر حدود ۷ درصد از وسعت سرزمین ایران، رویشگاه های جنگلی و درختی است و میانگین سرانه فضای سبز برای هر نفر ایرانی کمتر از ۰/۲ هکتار است، در صورتی که میانگین فضای سبز در جهان برای هر نفر ۰/۸ هکتار است. این آمار نشان می دهد که در ایران کمتر از یک چهارم میانگین جهانی فضای سبز وجود دارد، بنابراین اهمیت و تلاشهای حفاظتی، برای حفظ اندوخته های جنگل های مان باید دست کم ۴ برابر متوسط جهانی باشد.

در مورد وسعت این جنگل‌ها در هر یک از استان های کشور، اختلاف نظرهای زیادی بین محققین و گزارش های رسمی منتشر شده ی دستگاه های متولی وجود دارد. گزارش«تهیه نقشه پوشش گیاهی کشور»که توسط دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها و مراتع کشور تهیه گردیده است مبنای آماری این مطلب بوده است.

ناحیه رویشی زاگرس؛ شامل سلسه جبال زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران(پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی)آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران(میان جنگل در جنوب شیراز)را طی می‌کند.

استان های فارس، خراسان جنوبی و لرستان از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی در بین کل استان های کشور به ترتیب مقام های اول تا سوم را دارا می باشند. اما در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان های فارس، لرستان و خوزستان مقام های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی و درختی دارا می باشند.

ردیف استان مساحت جنگل(هکتار) درصد نسبت به کل کشور مقام در کل کشور مقام در ناحیه رویشی زاگرس
۱ فارس ۲۲۲۹۵۳۸ ۱۲/۹۵ اول اول
۲ خراسان جنوبی ۱۶۸۹۲۴۲ ۹/۸۱ دوم
۳ لرستان ۱۲۲۶۴۳۴ ۷/۱۳ سوم دوم
۴ سیستان و بلوچستان ۱۲۲۰۱۵۲ ۷/۰۹ چهارم
۵ هرمزگان ۱۰۷۳۶۸۲ ۶/۲۴ پنجم
۶ خوزستان ۱۰۲۰۰۶۵ ۵/۹۳ ششم سوم
۷ خراسان رضوی ۱۰۰۵۲۶۵ ۵/۸۴ هفتم
۸ کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴۰۶۳ ۵/۰۸ هشتم چهارم
۹ مازندران(ساری) ۷۹۴۰۱۴ ۴/۶۱ نهم
۱۰ ایلام ۶۴۱۶۶۷ ۳/۷۳ دهم پنجم
۱۱ گیلان ۵۵۷۰۷۸ ۳/۲۴ یازدهم
۱۲ کرمانشاه ۵۲۸۵۰۷ ۳/۰۷ دوازدهم ششم
۱۳ کرمان ۵۱۱۹۸۱ ۲/۹۷ سیزدهم
۱۴ سمنان ۴۶۸۷۴۸ ۲/۷۲ چهاردهم
۱۵ خراسان شمالی ۴۳۴۵۵۱ ۲/۵۲ پانزدهم
۱۶ گلستان ۴۲۶۴۷۶ ۲/۴۸ شانزدهم
۱۷ اصفهان ۴۱۱۸۴۷ ۲/۳۹ هفدهم هفتم
۱۸ کردستان ۳۷۳۳۲۸ ۲/۱۷ هجدهم هشتم
۱۹ چهارمحال و بختیاری ۳۳۶۴۳۸ ۱/۹۵ نوزدهم نهم
۲۰ مازندران(نوشهر) ۳۱۳۲۴۱ ۱/۸۲ بیستم
۲۱ بوشهر ۲۲۴۸۱۴ ۱/۳۱ بیست و یکم
۲۲ یزد ۱۸۳۹۲۳ ۱/۰۷ بیست و دوم
۲۳ کرمان(جیرفت و کهنوج) ۱۶۰۸۷۲ ۰/۹۳ بیست و سوم
۲۴ آذربایجان شرقی ۱۵۶۴۰۳ ۰/۹۱ بیست و چهارم
۲۵ آذربایجان غربی ۱۰۱۱۵۰ ۰/۵۹ بیست و پنجم دهم
۲۶ زنجان ۹۷۵۵۳ ۰/۵۷ بیست و ششم
۲۷ اردبیل ۶۳۱۵۳ ۰/۳۷ بیست و هفتم
۲۸ تهران ۲۸۱۷۴ ۰/۱۶ بیست و هشتم
۲۹ قزوین ۲۸۱۵۸ ۰/۱۶ بیست و نهم
۳۰ مرکزی ۱۳۳۳۳ ۰/۰۸ سی ام
۳۱ قم ۱۳۲۷۵ ۰/۰۸ سی و یکم
۳۲ همدان ۴۸۲۳ ۰/۰۳ سی و دوم
جمع کل کشور ۱۷۲۱۱۹۴۸ ۱۰۰